Absolwenci
Kamila Gillmeister
Szefowa działu wystawienniczo-edukacyjnego w Fabryce Sztuk w Tczewie
Po ukończeniu studiów etnologicznych w Poznaniu (2005), postanowiłam wrócić na rodzinne Kociewie z nadzieją znalezienia pracy marzeń, czyli „w kulturze”. Po odbyciu stażu absolwenckiego w Oddziale Etnografii Muzeum Narodowego w Gdańsku i niespełna rocznym epizodzie pracy w administracji samorządowej, wygrałam konkurs na stanowisko specjalisty ds. wystawienniczych i warsztatów artystycznych w Fabryce Sztuk w Tczewie (wcześniej Centrum Wystawienniczo-Regionalne Dolnej Wisły), w której pracuję do dziś, od 2018 r. jako główny specjalista i szefowa działu wystawienniczo-edukacyjnego. Moim podstawowym celem było wprowadzenie zajęć i wystaw etnologicznych. Nawiązałam współpracę z uznanymi twórcami ludowymi (m.in. Edmundem Zielińskim, Jerzym Kamińskim, Michałem Ostoją-Lniskim, Ireną Szczepańską). Prowadzę lekcje etnologiczne dla dzieci, młodzieży oraz wykłady dla dorosłych. Drugim ważnym aspektem mojej pracy zawodowej są wystawy. Byłam pomysłodawczynią i kuratorką wystaw etnograficznych nt. Kociewia, Kaszub, Kurpi, Górali Śląskich, chleba, demonologii ludowej, krzyży i kapliczek przydrożnych, śmierci. Wystawa „Rola chleba w kulturze ludowej” zdobyła nagrodę Ludowego Oskara jako najlepsze wydarzenie folklorystyczne w Polsce w roku 2010. Koordynuje także wystawy sztuki współczesnej, w tym zakresie szczególnie cenię współpracę z gdańską Akademią Sztuk Pięknych. Jestem autorką książki o krzyżach i kapliczkach oraz współautorką zeszytu ćwiczeń dla dzieci z zakresu historii Tczewa w okresie międzywojennym. Prowadzę szkolenia i warsztaty o etnografii Pomorza, popularyzuję wiedzę o Kociewiu w regionalnych mediach. Piszę opinie eksperckie wniosków produktów żywnościowych, które starają się o wpis na Listę Produktów Tradycyjnych Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Współtworzę projekty o dofinansowanie, których nadrzędnym celem jest propagowanie kultury ludowej Kociewia oraz edukacja regionalna.
Katarzyna Wala
Reporterka telewizyjna i dziennikarka
Antropologia kulturowa jest dla mnie soczewką, przez która patrzę na świat.
Katarzyna Rybarczyk
Account Manager
Nadal wykorzystuje swoje etnologiczne doświadczenia w pracy z Klientami.
Katarzyna Klimek
Leśnik
Etnologię wybrałam z romantycznej tęsknoty za wsią.