Zasady korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji (SI) dla studentów Instytutu Antropologii i Etnologii UAM

Niniejszy dokument określa zasady korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji (SI) przez studentki i studentów programów studiów realizowanych w Instytucie Antropologii i Etnologii UAM w Poznaniu. Dokument jest zgodny z wytycznymi UAM dotyczącymi stosowania SI
w działalności akademickiej i dydaktycznej. Wprowadzone zasady służą zapewnieniu przejrzystości pracy naukowej, jej rzetelności i etyczności, a równocześnie wynikają z dbałości o wysoki poziom kształcenia i rozwijania wśród studiujących umiejętności samodzielnego krytycznego myślenia.

  1. Podstawowe założenia

 

  1. Zgoda prowadzącego/prowadzącej jest warunkiem korzystania z narzędzi SI podczas zajęć. Prowadzący/a powinien/powinna każdorazowo określić zasady korzystania z SI w sylabusie.
  2. Każde użycie SI musi być zgłaszane i transparentne. Prowadzący/a może wymagać
    od studentki/studenta ujawnienia promptów, historii pracy lub opisania procesu korzystania z SI. Prowadzący/a ma prawo odmówić akceptacji tekstu, jeśli SI zastąpiła pracę studenta/ki.
  3. SI jest wyłącznie narzędziem pomocniczym w procesie kształcenia, co oznacza,
    że osoby studiujące w Instytucie są zobowiązane do samodzielnej analizy i interpretacji,
    i to ta jest podstawą oceniania ich pracy i zaangażowania.
  4. Nieoznaczone lub niedozwolone użycie SI traktowane jest jako naruszenie zasad uczciwości akademickiej.
  5. Przedstawienie treści wygenerowanej przez SI jako własnej jest traktowane jak plagiat. Poważne naruszenia, zgodnie z Regulaminem, będą zgłaszane do władz uczelnianych.
  1. Dopuszczalne sposoby korzystania z SI w pracach zaliczeniowych i dyplomowych (o ile prowadzący/a nie ustali odrębnych zasad):

  1. Niedopuszczalne sposoby korzystania z SI

  1. Transparentność i sposób oznaczania

Wszelkie użycie SI powinno być zadeklarowane i wyjaśnione w przypisach lub komentarzach, ze wskazaniem rodzaju narzędzia (np. ChatGPT, Google Gemini), sposobu i celu użycia
(np. „wygenerowanie propozycji konspektu”) i zakresu modyfikacji dokonanych przez studentkę/studenta. W pracach dyplomowych dodatkowo należy umieścić „Informację
o wykorzystaniu narzędzi SI” ze wskazaniem celu i zakresu użycia SI, promptów lub ich streszczenia oraz zastosowanych sposobów weryfikacji wygenerowanych przez SI treści.

  1. Rekomendacje etycznej i dobrej praktyki w badaniach antropologicznych

Zasady podlegają aktualizacji w zależności od zmian w polityce UAM oraz rozwoju narzędzi SI. Studenci są odpowiedzialni za bieżące śledzenie informacji Instytutu i Uniwersytetu.

ZASADY DO POBRANIA