dr Jan Lorenz

dr Jan Lorenz

adiunkt, Zakład Antropologii Społecznej

Pokój: 2.29/2.46
Telefon: 61 829 13 81
E-mail: jan.lorenz@amu.edu.pl

Dyżury:

Środy 15:00-16:30 (MS Teams)


 

W 2014 roku obroniłem pracę doktorską z antropologii społecznej z wykorzystaniem mediów wizualnych na Uniwersytecie Manchesterskim. W marcu 2016 roku dołączyłem do zespołu IEiAK UAM.

Kluczowymi obrszarami mojej pracy badawczej są religia, etyka i podmiotowość oraz jej przemiany. Moje zainteresowania obejmują antropologię zmysłów i sztuki oraz antropologię nowych technologii. W centrum mojej uwagi niezmiennie znajdują się ugruntowana etnograficznie teoria (ethnographic theory), dialog pomiędzy filozofią i antropologią oraz granice doświadczenia i poznania.

Przez ponad dekadę prowadziłem badania skupione na rewitalizacji etniczno-religijnej, socjalności, podmiotowości oraz praktykach samokształtowania na styku religii, etyki, prawa religijnego i pokrewieństwa w kontekście kongregacji żydowskich we współczesnej Polsce i konwersji na judaizm. Nadal prowadzę badania w tym zakresie oraz publikuję wyniki mojej wieloletniej pracy.  

Prowadziłem długotrwałe badania etnograficzne w Polsce, oraz krótsze projekty badawcze w Izraelu, Wielkiej Brytanii oraz, jeszcze jako student, na Haiti. W 2017 zrealizowałem projekt badawczy w zakresie sztuki sensorycznej oraz współpracowałem przy projekcie filmowym w Serbii, dotyczącym społecznego aktywizmu wśród uchodźców. W 2018 roku przeprowadziłem indywidualne badania pilotażowe w Japonii.

Istotną rolę w moich badaniach, refleksji teoretycznej, pracy twórczej i dydaktyce zajmuje antropologia wizualna, w zakresie obejmującym film etnograficzny, eksperymenty na polu szeroko rozumianej etnografii sensorycznej oraz działania na pograniczu antropologii i sztuki. Posiadam formalne wykształcenie i  praktyczne doświadczenie w realizacji filmów etnograficznych. Jestem członkiem Rady Antropologii Wizualnej (Commission on Visual Anthropology) w ramach International Union of Anthropological and Ethnological Sciences/World Anthropological Union.

Jestem szczególnie (ale nie wyłącznie) zainteresowany promowaniem prac dyplomowych oraz pilotowaniem projektów studenckich w następujących obszarach:

antropologia religii (w szczególności buddyzm, szinto, judaizm, chrześcijaństwo, religie afrokaraibskie, animizm),

antropologia etyki (relacje z nie-ludźmi, religia i moralność),

podmiotowość i tożsamość (w szczególności przemiany tożsamościowe, pokrewieństwo, praktyki samokształtowania, etniczność),

antropologia technologii (zmiany technologiczne, cyborgizacje, sztuczna inteligencja, roboty i automaty, wirtualne światy),

antropologia wizualna i antropologia zmysłów (etnografia sensoryczna, film etnograficzny, instalacje audiowizualne, antropologia fenomenologiczna i materialności),

sztuka współczesna (w szczególności instalacje interaktywne, video-art, body-art, sztuka jako narzędzie badawcze).

W zakładce „Inne” znajdą Państwo listę najważniejszych prac audiowizualnych mojego autorstwa.

 

2021. „The sound exists only in your own body”. Sensory approximation of visual and aural impairment in media art projects. Visual Anthropology 34(1).

2021 (forthcoming). Tactics of Transformation: Self-formation and the Multiplicity of Authority in Polish Conversions to Judaism. In Rules and Ethics: Global perspectives from anthropology and history, edited by Morgan Clarke and Emily Corran. Manchester: Manchester University Press.

2021. Being and Becoming. Polish Conversions to Judaism and the Dynamics of Affiliation. In Polin: Studies in Polish Jewry Vol. 33: Jewish Religious Life in Poland since 1750, edited by Ada Rapoport-Albert and Marcin Wodziński, 425-437. Liverpool: Liverpool University Press.

2018 “Belief.” W Oxford Bibliographies in Anthropology, red. John Jackson. New York: Oxford University Press. DOI: 10.1093/OBO/9780199766567-0190

2016 „Polish newcomers to Jewishness: A reflection in the wake of the revival.” W Becoming Jewish: New Jews and Emerging Jewish Communities in a Globalized World, red. Netanel Fisher i Tudor Parfitt, 167-184. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing.

2016 “Shades of closeness. Ontologies of belonging and becoming in a contemporary Jewish Community in Poland.” W Boundaries, Identity and Belonging in Modern Judaism, red. Marii Diemling i Larry Ray, 63–75. Abingdon, Oxon: Routledge.

2015 “Counting as one. Moral encounters and criteria of affinity in a Polish Jewish congregation.” HAU: Journal of Ethnographic Theory 5(2): 51-81.

2011 “Życie w miejscu śmierci. Muzeum/Obóz Stutthof w świetle doświadczenia i percepcji jego współczesnych mieszkańców.” W Sztutowo czy Stutthof. Oswajanie krajobrazu kulturowego, red. Łukasz Banaszek i Małgorzata Wosińska, 173–87. Sztutowo: Muzeum Stutthof w Sztutowie.

2007 “Blizny od gwoździ. Haitański zombie jako idiom kulturowy i metafora traumy.” Kultura i Społeczeństwo 51(4): 101–17.

2017   Udział w projekcie badawczym “Visualising the Invisible: Using visual ethnography to explore extra-institutional activism of migrants and ethnic minorities” (British Academy/Leverhulme)

2014  Becoming Oneself, Becoming Another: Conversion to Judaism in contemporary Poland. Indywidualny grant badawczy. Stypendium podoktorskie na Uniwersytecie Manchesterskim. Okres realizacji: 09.2014-08.2015

2013    Informal Jewish education in Poland and creative practice with visual media. Indywidualny grant badawczy. Centre for East European Language–Based Area Studies Research Internship. Okres realizacji: 10.2013-12.2013

2008    Relentless dybbuk. The loss, the memory and the revival of Jewish life in post-socialist Poland. Indywidualny grant badawczy. Doctoral Fellowship. Okres realizacji: 09.2008-08.2009

Filmy etnograficzne

2019  Active (citizen), 30 min., film etnograficzny, współautor wraz z dr Piotrem Goldsteinem, Zentrum für Osteuropa- und internationale Studien, Berlin.

Ethnografilm Festival 2021, Paryż / program główny

The Festival of Romani Film „AKE DIKHEA?” 2020, Berlin / program główny

Kratovo Ethnographic Film Festival 2019, Kratovo / program główny

2013 Przejście [The Passage], 45 min., film etnograficzny, we współpracy z Granada Centre for Visual Anthropology, Uniwersytet Manchesterski

Nordic Anthropological Film Association (NAFA) Ethnographic Film Festival 2015 / program główny

2009 Gwiazda [Star], 25 min., film etnograficzny, we współpracy z Granada Centre for Visual Anthropology, Uniwersytet Manchesterski

Linki

https://amu.academia.edu/JanLorenz